Alles wat je wil weten over rijst, inclusief tips voor heerlijke gerechten

Rijst is een erg veelzijdig product dat aan de basis staat van veel smakelijke gerechten. Zo wordt er niet alleen in de Aziatische keuken veel gebruik gemaakt van rijst, maar kun je er ook heerlijke Spaanse, Italiaanse, Mexicaanse en Chinese gerechten mee koken. En niet alleen voor het avondeten, maar ook voor de lunch en als dessert, is het product een uitstekende keuze. Ook een aantal van mijn favoriete maaltijden bevatten rijst. In de onderstaande blog deel ik wat deze gerechten zijn en kun je alles lezen over rijst.

Rijst: een aantal feiten op een rijtje

Rijst is één van de meest gegeten producten ter wereld. Per persoon eten we in Nederland bijna 5 kilo rijst per jaar. En dat is nog niks in vergelijking met bijvoorbeeld veel Aziatische landen. Hoewel veel mensen denken dat rijst een pasta is, is het in werkelijkheid een graansoort. Het is zelfs één van de meest verbouwde granen ter wereld.

Naast de alom bekende witte rijst, zijn er nog heel veel andere soorten. Van zilvervliesrijst, snelkookrijst en pandanrijst heb je waarschijnlijk wel eens gehoord. Maar hoe zit dat met zwarte rijst, dessertrijst of wilde rijst? Wereldwijd bestaan er meer dan 8000 soorten rijst, elke met hun eigen unieke smaak en karakter. Door deze grote variatie aan verschillende soorten en de neutrale smaak, kun je met dit product echt al kanten op!

Koken met rijst

Naast dat rijst in heel veel uiteenlopende gerechten verwerkt kan worden, is het product ook op verschillende manieren klaar te maken. Zo kun je rijst niet alleen koken in water, maar ook droog koken of stomen. De eerste manier is de meest simpele. Breng een pan met een ruime hoeveelheid water aan de kook en voeg de rijst daar aan toe. Hoeveel rijst per persoon gebruikt wordt kan je natuurlijk helemaal zelf bepalen, maar ik ga meestal uit van zo’n 100 gram. Voor het snelste resultaat kan je het beste de deksel op de pan doen. Proef regelmatig even om te zien of de rijst al gaar is en giet het vervolgens af.

Rijst droog koken werkt in principe bijna hetzelfde als de bovenstaande methode, met als grootste verschillen dat je minder water gebruikt en de rijst wat langer nodig heeft. Zorg ervoor dat de rijst net onder het water staat en breng het op een lage temperatuur aan de kook. Indien nodig kun je gedurende het proces altijd nog extra water toevoegen. Als het goed is, is al het water verdampt op het moment dat de rijst gaar is. Afgieten is dan ook niet nodig.

Zelf stoom ik mijn rijst het liefst in een stoompan. Hierdoor blijven de vitamines en mineralen goed behouden. Indien je geen stoompan hebt, kun je ook stomen boven een pan, in de magnetron of zelfs met aluminiumfolie in de oven.

Mijn favorieten gerechten met rijst

Een aantal van mijn favorieten gerechten bevatten rijst. Zo ben ik gek op poké bowls. In principe is dit gewoon een kom met rijst, groentes, vlees of vis en sauzen naar keuze. Niet alleen super lekker en gezond, maar ook nog eens zeer voedzaam en eenvoudig om te maken! Mijn favoriete poké bowls bevatten sushirijst, avocado, komkommer, kikkererwten, sojasaus en gebakken uitjes. Maar natuurlijk kun gewoon helemaal zelf bepalen wat je toevoegt!

Ook voor de lunch maak ik regelmatig gebruik van rijst. Zo kun je het product in verschillende salades verwerken en ben ik ook gek op rijstpudding. Weet je nog niet wat je vandaag moet gaan eten? Dan is rijst altijd een goed begin!

Lotte

Terug naar boven