Vandaag bezoeken we Valerie en Karin von Gustavia Shop in Hamburg. Het moeder-dochter team heeft in 2016 de online shop voor de Schone Levenskunst opgericht met als doel “het onontdekte voor onze klanten te ontdekken”. Omdat er zoveel spannende fabrieken zijn met grote traditionele producten, die vaak alleen maar regionale erkenning hebben.
Gustavia: Een thuis ver weg van huis…
Valerie Siegle en haar moeder Karin Siegle-Kvarnström zijn Hamburgse vrouwen met lichaam en ziel. Toch hebben de twee ondernemers vele jaren in het buitenland doorgebracht. Na haar internationale studie werkte Valerie enkele jaren bij een Amerikaanse handelsonderneming in Luxemburg, terwijl Karin jarenlang partner was bij een internationaal personeelsadviesbureau. Wat ze echter ontbrak op hun reizen was een comfortabel tijdelijk thuis, een “home away from home”. Daarom richtten ze Deska Townhouses op – stijlvol ingerichte huizen voor frequente reizigers. “Precies wat we zelf altijd zochten op onze reizen en niet vonden,” zegt Valerie. Met de hotels legden de ondernemers de eerste steen voor de Gustavia Shop…
Beste Valerie, waren de hotels de reden om Gustavia Shop op te richten?
Ja, dat doe ik. Nadat de gasten van onze huizen ons keer op keer vroegen naar de inrichting en onze medewerkers vervolgens verwezen naar diverse winkels of online winkels, hebben we nagedacht of we hen onze stijl online konden aanbieden. Lange tijd waren we de ontwikkeling in de grote Europese steden beu. Of je nu door het centrum van Londen, München of Amsterdam loopt – je ziet overal dezelfde merken en winkels! We wilden het anders doen. Omdat er zoveel spannende fabrieken zijn met grote traditionele producten, waarvan sommige alleen een regionale reputatie hebben. Daarom hebben we het onze missie gemaakt om het onontdekte voor onze klanten te ontdekken. Dat was de start van de Gustavia online shop in 2016.
Heb je naast Manufactum, Torquato en Co. echt meer online winkels nodig die zich richten op handgemaakte producten?
Bij Gustavia is het ons doel om klein en fijn te zijn. Onze focus is gericht op een samengesteld aanbod van speciale producten. Om dit te bereiken werken we bijna uitsluitend met kleine fabrikanten. Als een fabrikant te groot is geworden, scheiden we van hem. We werken ons assortiment regelmatig bij met exclusieve en tijdloze ontdekkingen en richten ons op merken die nog geen grote distributie in Duitsland hebben, om niet te concurreren met grotere concurrenten en om ons te onderscheiden door de prijs.
U noemt zichzelf “online shop voor een fijne levensstijl” – wat betekent dat precies?
We houden van eerlijk, gereduceerd tot de essentie, natuurlijk in de beste kwaliteit en bij voorkeur klassiek, rechttoe rechtaan en met een modern tintje. Maar voor ons gaat het niet alleen om de producten zelf, maar ook om de levensstijl erachter. Of het nu gaat om rustiek steengoed uit Frankrijk met een beetje savoir-vivre of kleurrijk bedrukte schorten in de Engelse landhuisstijl – deze dingen nodigen uit om te dromen.
Hoe vindt de productselectie plaats in uw bedrijf?
Onze criteria zijn relatief eenvoudig. We beginnen met de vraag: “Vinden we het leuk, zouden we het kopen?” Want als we enthousiast zijn, kunnen we ook onze klanten overtuigen. En dan, “Voegt dit product waarde toe, lost het een probleem op?” (alleen mooi is meestal niet genoeg). We letten ook op waar en onder welke omstandigheden de fabriek produceert. We vinden specialisaties uit verschillende regio’s van Europa bijzonder spannend. Zo komen onze linnenproducten allemaal uit Litouwen. De teelt van vlas en linnen heeft daar een lange traditie.
Waar haal je je inspiratie vandaan?
We laten ons inspireren door bezoeken aan musea, kunsttentoonstellingen, theaters en de vele contacten die we buiten Gustavia hebben. Maar de grootste inspiratiebron zijn waarschijnlijk onze reizen, die meestal ver buiten de gebaande paden plaatsvinden. Vorig jaar was ik bijvoorbeeld onderweg in China en werd ik geïnspireerd door de theecultuur daar, die je al snel kunt ontdekken in onze online shop. Bovendien is een groot deel van ons gezinsleven verspreid in het buitenland, in Engeland, Zweden, Luxemburg, Singapore…
Heeft u een product met een spannend verhaal?
Ik wil graag beweren dat er achter alle fabrieken waarmee we werken prachtige verhalen schuilgaan. Maar om er één in het bijzonder te benadrukken, wil ik u graag voorstellen aan “Le Secret de Manon”: Het Frans-Duitse echtpaar Olivia en Thomas Ganslmayr, die na vele jaren in het buitenland zijn teruggekeerd naar de Provence, produceren daar volgens originele recepten en op historische machines heerlijk geurende zepen. Deze zepen dragen welluidende namen als “Matin de Printemps” en worden afgevuld in gerecyclede glazen flessen.
En van welke producten houden uw klanten het meest?
Zij waarderen de exclusieve, d.w.z. producten die anders niet in Duitstalige landen te vinden zijn: Keramische borden uit Portugal, een everzwijnterrine uit Frankrijk, indigokussens uit Engeland of botanische kaarten uit Denemarken.
Hoe richt ik mijn woonruimtes “speciaal” in – heeft u een paar tips?
Mijn moeder en ik hebben verschillende inrichtingsstijlen, maar we hebben één ding gemeen: we leven onze slogan, “volgens de fijne manier van leven, gereduceerd tot de essentie”, waarderen de beste kwaliteit en houden van klassiekers. In ons huis vindt u zowel vintage stukken (een massieve boerenkast of ingelijste oude Franse schoolkaarten) als moderne stukken (edele Hermès kussens), met een voorliefde voor kleur en een speciaal ontwerp. Ik ben vooral dol op kleuren.
Hartelijk dank voor het interview, lieve Valerie!
U kunt nog meer aanbevelenswaardige bedrijven vinden op onze site Hier winkelt de Lady
MEER OVER HET ONDERWERP
- Mijn textiel van Thornback & Peel van de Gustavia Shop
- Mijn linnengoed theedoeken van Gustavia Shop
- Moederdag: Acht stijlvolle cadeau-ideeën voor een speciale dag met Gustavia
- Achter de schermen: Een bezoek aan Rabe von Pappenheim Print