Madam Lotte

Live your Life to the Fullest

7 tips voor het beginnen met hardlopen

Voor een fit en gezond lichaam is het noodzakelijk om voldoende te bewegen. Een leuke manier om meer te bewegen is door te gaan hardlopen. Als je wil beginnen met hardlopen is het belangrijk om het rustig op te bouwen. Zo kan je lichaam rustig wennen en wordt de kans op blessures een stuk kleiner. Wil je graag beginnen met hardlopen en ben je nog op zoek naar meer tips? Lees dan gauw verder in dit blog naar mijn 7 tips voor het beginnen met hardlopen.

1. Koop goede hardloopschoenen

Als je gaat hardlopen heb je goede hardloopschoenen nodig. Goede schoenen maken het hardlopen niet alleen aangenamer, goede hardloopschoenen maken de kans op blessures ook een stuk kleiner. Je hebt hardloopschoenen nodig die passen bij jouw voeten en jouw lichaamsbouw. Het is een goed idee om advies te vragen aan een specialist zodat je zeker weet dat je de juiste hardloopschoenen aanschaft.

2. Gebruik een goed hardloopschema

Als je begint met hardlopen is het belangrijk om het rustig op te bouwen. Om het goed aan te pakken is het een goed idee om te werken met een hardloopschema. Een hardloopschema is zo ontwikkeld dat je je conditie zo effectief en gezond mogelijk op kan bouwen. Je kan verschillende hardloopschema’s vinden met verschillende doelen. Als je normaalgesproken weinig sport is het verstandig om met het makkelijkste schema beginnen. Sport je regelmatig dan kan je een wat meer uitdagend schema uitkiezen. Bepaal welk schema bij jou past en zorg dat je het schema nauwkeurig opvolgt voor een optimaal resultaat.

3. Zet voor jezelf een duidelijk doel

Om het hardlopen vol te houden helpt het vaak om naar een duidelijk doel toe te werken. Een goede manier om jezelf gemotiveerd te houden is door je in te schrijven voor een hardloopwedstrijd. Als je net begint is het verstandig om jezelf in te schrijven voor een hardloopwedstrijd met een kortere afstand. Geef jezelf voldoende tijd om hier naar toe te werken. Je kan natuurlijk ook een ander doel voor jezelf stellen. Denk hierbij aan een halfuur met plezier kunnen rennen of een aantal kilo’s kwijtraken. Als je je doel behaalt hebt zal je je voldaan voelen.

4. Begin samen met een vriend of vriendin

Een andere manier om jezelf te motiveren als je begint met hardlopen is door samen met een vriend of vriendin te gaan hardlopen. Dit maakt het niet alleen gezelliger, het vormt ook een goede stok achter de deur. Maak duidelijke loopafspraken met elkaar en vraag elkaar je hier allebei aan te houden. Je kan zo ook samen naar een doel toe werken.

5. Beloon jezelf na het hardlopen

Om de stap kleiner te maken om de deur uit te gaan, kan je met jezelf afspreken dat je een beloning krijgt iedere keer nadat je hebt hardgelopen. Zorg wel dat dit een gezonde beloning is, anders heeft het natuurlijk weinig zin. Trakteer jezelf op een heerlijk kopje koffie of neem een lekker warm bad. Het is altijd goed om jezelf te belonen voor het doen van dingen die goed voor je zijn.

6. Geef niet te snel op

Het kan na een aantal weken best wel zo zijn dat je niet zoveel zin meer hebt in het hardlopen. Vooral als het koud is buiten, kan de verleiding groot zijn om lekker op de bank te blijven hangen. Toch is het belangrijk om niet te snel op te geven. Het echte plezier in het hardlopen komt vaak als je een tijde doorzet en je conditie verbeterd. Hoe beter je wordt in het hardlopen, hoe leuker het wordt. Geef dus niet te snel op als je het even niet meer ziet zitten.

7. Kies een mooie omgeving om in hard te lopen

Het fijne van hardlopen is dat je het kan doen waar je wil. Je kan hardlopen langs de weg, of je kan hardlopen in het park. Als je een mooie omgeving kiest om in hard te lopen, zal je waarschijnlijk meer plezier krijgen in het hardlopen. Kijk of er mooie hardloopplekken bij jou in de buurt zijn en maak op basis hiervan een hardlooproute voor jezelf. Het is ook een goed idee om verschillende routes uit te stippelen en die met elkaar af te wisselen, zo is het hardlopen nooit saai.

Lotte

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven