Madam Lotte

Live your Life to the Fullest

Zeven tips om beter thuis te sporten

De wereld is de afgelopen tijd ingrijpend veranderd. Steeds meer mensen werken bijvoorbeeld thuis, waardoor er erg veel mogelijkheden zijn ontstaan. Zo er zijn ook steeds meer mensen die thuis sporten. Het biedt immers vele voordelen! Met bijvoorbeeld de juiste halterbank is ineens erg veel mogelijk zonder dat je elke keer naar de sportschool hoeft. Maar er zijn enkele dingen waar je op wilt letten om thuis sporten succesvol te maken. In deze blog ontdek je zeven tips die jouw ervaring hiermee verbeteren. Daardoor wordt thuis sporten nog leuker.

Maak gebruik van halters en gewichten

Onze eerste tip is om halters en stangen in huis te halen. Zonder de juiste middelen kun je namelijk geen goede workout doen thuis. Het enige wat je zo’n beetje kunt doen is opdrukken en wat buikspieroefeningen. Met halters en gewichten zijn er ineens veel meer mogelijkheden. Zo kun je ineens met veel gewicht squatten, schouderoefeningen verrichten en jouw biceps trainen. Hierdoor train je meer gedeeltes van jouw lichaam en haal je alles uit jouw workouts.

Vergeet niet de halterbank te benutten

Een andere tip is om naast halters en stangen, ook een halterbank toe te voegen aan jouw home gym. Met een halterbank kun je namelijk nog meer oefeningen verrichten. Denk bijvoorbeeld aan bankdrukken of hip thrusts. Voor mannen en vrouwen is een halterbank een essentiƫle accessoire om fitter te worden. Daarnaast neemt een halterbank die goed inklapt weinig ruimte in. Zo hoef je geen grote kamer te hebben om jouw trainingen goed te laten verlopen.

Ook een squatrek is handig

Als kers op de taart maak je jouw sportschooltje thuis af met een squatrek. Een squatrek zorgt er namelijk voor dat je de wat zwaardere oefeningen kunt doen waarbij je het merendeel van jouw spieren tegelijkertijd gebruikt. Vanzelfsprekend is squatten hier het grootste voorbeeld van. Maar ook deadlifts worden vele malen makkelijker door middel van een goede squatrek. Daardoor is er geen spiergroep die tijdens jouw trainingen thuis onderontwikkeld blijft. Met het juiste squatrek is het zelfs zo dat je jezelf kunt optrekken! Onderschat daarom niet de functionaliteit van deze accessoire voor het sporten.

Beschouw thuis sporten als sporten in de sportschool

Nu je al het juiste gereedschap voor het sporten in huis hebt gehaald, is het eindelijk tijd om te beginnen met fitter worden. Daarbij is jouw mindset cruciaal. Met trainingen waarbij je niet volledig je best doet, zul je namelijk mindere of zelfs helemaal geen resultaten merken. Daarom is het belangrijk om jouw homegym te beschouwen als de sportschool waar je hiervoor naartoe ging. Zorg ervoor dat deze plek geen afleidingen kent en jij jezelf volledig kunt concentreren. Daardoor zul jij ook nog eens merken dat jij je gelukkig voelt na een goede workout. Met een goede mindset kom je gegarandeerd ver.

Vergeet niet een warming-up te doen

Een vijfde tip van ons is om een warming-up te doen voordat je sport. Wanneer je naar ene normale sportschool gaat, is de kans groot dat je hiernaartoe loopt of fietst. Daardoor heeft jouw lichaam al een lichte warming-up gehad. Maar wanneer jij thuis sport, begin je als het ware ‘koud’ aan jouw training. Dit vergroot de kans op blessures. Het is daarom zaak om een warming-up te doen voordat je begint met sporten om dit te voorkomen. Ook strekoefeningen helpen hierbij. Zo krijg je minder snel met tegenslagen te maken tijdens het sporten thuis.

Wees consistent

Ook is het belangrijk om consistent te zijn wanneer je thuis sport. Geef jezelf een vaste dag en tijdstip enkele keren per week om jouw training uit te kunnen voeren. Zonder een consistent schema is het namelijk schier onmogelijk om jouw fitness- of afvaldoelen te behalen. Door van thuis sporten een vast patroon te maken, houd je jezelf ook nog eens eerder gemotiveerd doordat je het als een normaal deel van jouw dag beschouwt. Zo houd je het sporten langer vol!

Doe je buren een fijne dienst

Tot slot raden we aan om een dempende vloer te gebruiken voor de ruimte waarin je sport. Dit geldt met name als jij onderburen hebt. Je wilt immers geen geluidsoverlast veroorzaken wanneer jij vroeg in de ochtend of laat in de avond traint. Tevens voorkomt zo’n vloer schade wanneer de gewichten vallen. Als je niet in een appartement woont, heb je hier natuurlijk geen last van šŸ™‚

Lotte

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven